Král Šumavy: komunistický thriller
Kód: 269284Nezávislé rodinné knihkupectví
Nespadáme pod velké řetězce, nabízíme rozmanité knižní srdcovky a nabízíme, co máme rádi. Ne to, co nám někdo nařídí.
23 let lásky ke knihám
Žijeme knihami už od roku 2001. Máme přehled a umíme dobře poradit a své zákazníky známe.
Unikátní výběr
Přes 45 tisíc knih, včetně novinek i starších a nekomerčních pokladů.
Detailní popis produktu
Král Šumavy (r. Karel Kachyňa, 1959), jímž se zabývá tato kolektivní monografie (otevírající edici České kino), patří k divácky nejúspěšnějším českým filmům, "trhákům". S popularitou ("kultem") titulu přitom úzce souvisí jeho "nejdůležitější" funkce, spočívající zejména v dlouhodobém (de)formování historické paměti. Funkce, kterou plnil (plní) programově, která byla (je) podstatou jeho ideologického obsahu. Jedná se zkrátka o výrazný "film paměti" (Erinnerungsfilm). Paměťová role je podmíněna recepcí, tedy sledovaností či návštěvností a diváckým ohlasem. Proto se kapitoly prvního oddílu zabývají právě tématem recepce, doplněným ještě o fenomén filmové hvězdy, kterou je zde představitel hlavního hrdiny - Jiří Vala. Co se pak týče geneze/produkce filmu, Král Šumavy byl připravován v době, kdy československá kinematografie vstřebávala protichůdné změny v kulturní politice KSČ, jež byly iniciovány jednak chruščovovským "táním" a jednak opětovným utažením šroubů na sklonku 50. let. Po kritickém banskobystrickém festivalu čs. filmu (v únoru 1959) začal být Král Šumavy urychleně realizován jako prototyp "ideálního filmu" v éře "dovršení kulturní revoluce", jako snímek vskutku propagandistický, tedy divácky atraktivní. Následující oddíl se ve dvou kapitolách zabývá dílčími filmovými složkami - kamerou a hudbou/zvukem. Právě kameramanský styl Josefa Illíka a hudba Miloše Vacka se - vedle ideového náboje, režisérské práce a hereckých výkonů - dostaly do popředí zájmu dobových recenzentů. Vlastní analýza filmu jako systému vztahů spočívá ve dvojím syntetickém a interpretačním přístupu. První kapitola čerpá z nejnovějších metodologických podnětů "nové filmové historie"; je aplikací "bordwellovské" poetiky filmu, prokazováním platnosti teze, že ideologie, rétorická manipulace, Krále Šumavy funguje na základě pnutí (disonance) mezi vyprávěním a stylem. Druhá kapitola volí (naopak) "reverzní" přístup. Vychází z myticko-rituální (liminární) podstaty komunismu i jeho "nejdůležitějšího umění". Z hlediska typologie lze na Krále Šumavy pohlížet jako na (re)verzi "mýtu o konci světa a jeho obrodě", mýtu o "návratu krále", jinak též jako na průběh (přechodového, iniciačního) rituálu - s výraznou liminární fází, žánrově přitom odpovídající hororu nebo thrilleru. Poslední oddíl, nazvaný "Filmy a dějiny na hranicích", přináší některé (zvláště historické) kontexty či exkurzy: Jednotlivé kapitoly katalogizují české filmy o pohraničí, tzv. "hraničářské filmy", přibližují průběh a okolnosti vzniku Pohraniční stráže, její organizační rámec a vývoj, seznamují s fenoménem šumavských kurýrů a převaděčů, "Králů Šumavy", jakož i s informacemi o usmrcených na čs. železné oponě v letech 1948-1950.Doplňkové parametry
Kategorie: | Umění |
---|---|
Autor: | Petr Kopal |
EAN: | 9788020029362 |
Jazyk: | cze |
Počet stránek: | 596 |
Druh produktu: | kniha, brožovaná vazba |
Rok vydání: | 2019 |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Přidat komentář